سبک زندگی شهیدمحور

ربیع

به قول خیلی از شهدا از جمله حاج قاسم سلیمانی، لازمه شهید شدن، شهیدانه زیستن است. اما سبک زندگی شهدایی نیز نیازمند ابزار و امکانات خاص خود است. گاهی زمینه ساز آن، خودسازی فردمحور است و گاهی تاثیرگذاری اجتماعی است. از این رو استارتاپ ربیع با شناخت از این مسئله، سعی در گسترش فرهنگ و سبک زندگی سالم و معنوی دارد. این مجموعه در قالب چند فروشگاه اینترنتی به عرضه محصولات فرهنگی و سلامتی می‌پردازد و در این زمینه صاحب گفتمان در سطح جهان اسلام است.

ـ چه چیزی باعث شد به سمت این ایده حرکت کنید؟

قطعاً بزرگداشت و محافظت از شعائر اسلامی، یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ و گسترش دین مبین اسلام می‌باشد و در منابع معتبر دینی نیز متواتراً به آن پرداخته و توصیه شده است.

پس از اصل اعتقاد به تعظیم شعائر و تصمیم‌گیری و اراده جهت انجام، مهم‌ترین نیاز جهت برپاداشتن شعائر؛ ابزار، وسائل و امکاناتِ آن است. متأسفانه در مورد اخیر، دشمنان بسیار از ما پیشی گرفته و از صدها سال پیش با برنامه‌ریزی دقیق و هزینه‌کردهای هنگفت، با پمپاژ انواع و اقسام تزئینات، پوشاک و خوراک، فرهنگ منحط خود را بر جوامع اسلامی و همچنین کشور عزیز ما ایران غالب کرده‌اند و این قصه‌ی پرغصه، روزبه‌روز بیشتر دامن‌گیر جامعه‌مان می‌شود؛ تا آنجا که امام جامعه فرمودند:«تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است».

فی‌الحال متأسفانه واقعیّت بازار محصولات اسلامی-ایرانی به‌گونه‌ای است که اگر فرد یا خانواده‌ای هم قصد تغییر سبک زندگی خود را داشته باشد، با تشتّت و پراکندگی و عدم انسجام بازار محصولات مربوطه، قیمت‌گذاری آشفته و بدون مبنا، عدم تنوع کافی محصولات جهت سلایق و شئون مختلف، ارائه‌های نامناسب و ناعادلانه و کیفیت نامطلوب مواجه خواهد بود و سمت و سوی بازار، عملاً جامعه را به سمت سبک زندگی غربی سوق می‌دهد؛ در این شرایط و با توجه به این اصل که:«در مقابل کسی که از ابزار فرهنگی استفاده می‌کند، ابزار فرهنگی لازم است» و نیز پیشینه و تجربه‌ی چندین ساله در این امر، سامانه «ربیع» به آدرس اینترنتی www.Rabi.ir به همّت جمعی از متخصصان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تأسیس گردید.

زمانی که این کار شروع شد، موسساتی بودند که به طور پراکنده بخشی از این کار را انجام می‌دادند؛ یا حتی سایت‌هایی بودند که بعضی از محصولات فرهنگی خاص مثل نرم افزارهای اسلامی را عرضه می‌کردند. امّا با همه آن تلاش‌ها باز هم نمی‌توانستند نیاز بازار و جامعه را رفع کنند. آن روزها اگر کسی می‌خواست بیرق و پرچم درجه یک تهیه کند باید حتماً سری به تهران میزد. برای تهیه انگشتر فیروزه به مشهد و قم و برای تهیه پارچه قلمکاری شده به اصفهان و … . حتی برای تهیه پوشاک حجاب یا پوشاک اسلامی آقایان نمی‌توانستیم محل مشخصی را یادآور بشیم. این‌ها اشکالاتی بود که زمانی وجود داشت. حالا با فروشگاه ربیع این محصولات در همه کشور با یک قیمت عرضه می‌شود و هرکس در هرجا که باشد می‌تواند به این کالاها در خانه خود دسترسی داشته باشد.

ـ چه چیزی باعث شد این ایده موفق عمل کند؟

به لطف الهی در ایران شاهد تعدد محصولات سبک زندگی، فرهنگی و علی الخصوص صنایع دستی هستیم. جدای از تولیدات صنعتی، هرکدام از اقوام ایرانی برای خود صاحب سبک و دارای محصولات متنوع هستند؛ به اضافه آن که در چند سال اخیر شاهد گسترش تولیدات خانگی نیز بوده‌ایم که به مدد شبکه‌های اجتماعی و عرضه ـ هرچند شلخته ـ از طریق فضای مجازی، به جامعه معرفی شده‌اند. قسمتی از کار ربیع، سامان دادن به این تولیدات است و به نوعی دنبال این هستیم که سامانه جامعی از محصولات تولیدی در این زمینه را گردآوری کنیم و هر تولیدکننده‌ای در حوزه سبک زندگی و محصولات فرهنگی با قید اسلامی بودن و ایرانی بودن، بتواند در یک بازار پر رفت‌وآمد در سطح ملی به عرضه محصولاتش بپردازد.

در همین راستا تاکنون با اکثر تولیدکنندگان صنعتی به تفاهم رسیده‌ایم و در زمینه ارائه پنل فروش به تولیدکنندگان دیگر بسیار قوی عمل کرده‌ایم. تیم ما در زمینه ارائه امکانات به تولیدکنندگان نیز بسیار کم‌نظیر عمل کرده است؛ ربیع علاوه بر ارائه پنل آسان فروشندگی به تولیدکنندگان، امکاناتی مانند: عکاسی از محصولات، ساخت تیزر، موشن گرافیک، پوستر و اسلاید و حتی مشاوره تبلیغاتی را به مخاطبان این بخش ارائه می‌دهد.

همه اینها، همراه با امکاناتی که گفته خواهد شد، باعث شده که مخاطبان به این سامانه اقبال مناسبی پیدا کنند.

ـ با توجه به بومی بودن این سامانه، چه میزان تاثیرگذاری بین المللی داشته اید؟

نگاه ما به این پروژه، در اصطلاح نگاهی اسلام وطنی است. همان‌طور که کلام مقام معظم رهبری در راستای سبک زندگی، مخاطب صرفاً ایرانی ندارد، ما نیز به مرزهای جغرافیایی کنونی بسنده نکرده‌ایم. سبک زندگی اسلامی و صحیح به خودی خود جهان شمول است و قابل مهار نیست. لذا سعی ما نیز بر این بوده که از این ویژگی ارزشمند بهره‌ ببریم. تاکنون نیز توانسته‌ایم به بعضی کشورهای منطقه و اروپا صادرات داشته باشیم.

درمبحث اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، یکی از قوی‌ترین عرضه‌کنندگان محصولات و مایحتاج مسافران اربعین، وبسایت ربیع است که سالانه به مخاطبان زیادی در این زمینه خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین وبسایت ربیع به زبان عربی نیز در حال راه‌اندازی است که  به زودی از آن رونمایی می‌شود و اختصاص به مخاطبان بین المللی عرب زبان دارد و این امکان را برای  آن‌ها فراهم می‌کند که در هر جای دنیا بتوانند این محصولات را تهیه کنند.

ـ جایگاه شهید و شهادت در چنین سامانه گسترده‌ای کجاست؟

شروع کار فروشگاه ربیع از همکاری با شهید مدافع حرم محسن حججی  بود.  این کسب‌وکار ایده‌ای بود که به همراه ایشان شروع شد و تا چند وقت در شهر نجف‌آباد استان اصفهان ادامه داشت؛ بعدها با پیوستن این شهید بزرگوار به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این کار نیز به شهر مقدس قم انتقال پیدا کرد و تا حالا نیز زیر سایه حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه دارد.

از همان سال‌های ابتدایی در کنار شهید حججی، با توجه به ارادت ما و ایشان به فرهنگ شهید و شهادت، کار را با عرضه تصاویر و زندگی‌نامه شهدا شروع کردیم. طراحی و چاپ پوستر و شاسی عکس یا حتی لیوان ‌های سرامیکی و تیشرت با طرح و نقش چهره نورانی شهدا بود که باعث برکت کار ما شد. آن‌سال‌ها این سامانه هنوز به این گستردگی نبود و تمام محصولات ما تنها به همین طرح‌های شهدا  خلاصه می‌شد، به همین دلیل است که رشد ربیع را از شهدا می‌دانیم. امروز که دیگر محسن حججی عزیز در کنار ما نیست، روح بلند و سایه لطفش روی این کسب‌وکار حس می‌شود و مشکلات با توسل به این شهید والامقام مرتفع می‌گردد.

یکی از مسائلی که از شروع کار به آن خیلی اهتمام داشته‌ایم، عرضه محصولات مناسب سفر معنوی راهیان نور است. خانواده‌ها و خادمان شهدا و کسانی که در طول سال از مناطق عملیاتی بازدید می‌کنند، مخاطب اصلی ما هستند. برگزار کنندگان برنامه‌های اردویی، کاروان‌های زیارتی و سیاحتی، یادواره‌های شهدا و… که در این مسیر فعالیت می‌کنند، نیازمند تأمین اقلام و بسته‌های فرهنگی هستند که آن‌ را پیوست برنامه خود قرار دهند؛ بر همین اساس، ربیع که این بسته‌ها را از قبل تدارک دیده، با قیمت منصفانه‌ای به زائران و خادمان شهدا هدیه می‌دهد.

ـ این مجموعه در زمینه تولید محصولات فرهنگی ورود کرده است؟

بعد از گذشت چندسال از شروع فعالیت، در بعضی محصولات عدم وجود جایگزین مناسب حس می‌شد. لذا با ایده‌پردازی و توانایی گرافیکی، به تولید یک سری محصولات پرداختیم. درحال حاضر ربیع 15 نوع محصول مانند: پوستر، شاسی عکس، تیشرت، کوله پشتی، پرچم و … را با تصاویر مذهبی و به خصوص شهدا تولید و عرضه می‌کند.

به تازگی نیز با تفاهم‌نامه‌ای که میان ربیع و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نوشته شده است، بنا بر این امر گذاشته شده که ربیع برای هر خانواده شهید که خواهان باشند، یک بسته ویژه از محصولاتش را با طرح و چهره شهید آن خانواده تولید و به تعداد مورد نیاز در اختیارشان قرار دهد. حتی بنا شده که اگر شهید عکس مناسبی برای تولید محصولات ندارد، ربیع برای چهره آن شهید طراحی دیجیتال انجام دهد. با این کار دیگر نیاز نیست نگران قهرمان‌های پوشالی غرب باشیم که به جوانان و نوجوانانمان دیکته می‌شوند؛ این بار قهرمان‌های واقعی کشورمان را که برای اسلام جانشان را فدا کرده‌اند به مردم خود نشان می‌دهیم و به فطرت پاکشان و نگاه معصوم شهیدان می‌سپاریم تا خودشان حق را برگزینند.

ـ درپایان اگر نکته ای یا توضیحی از دیگر برنامه‌ها دارید بفرمایید.

کسب و کار ما زیاد نوپا نیست و چند سالی است که در عرضه محصولات فرهنگی در سطح کشور فعال هستیم. همان طور که قبلا عرض شد، کار را از کم شروع کردیم و به لطف خدا امروز با طی مراحل رشد، به بلوغ مناسبی در این زمینه رسیده‌ایم. در سال 1399 شرکت مان را تاسیس کردیم و عملاً به بزرگترین عرضه کننده تخصصی محصولات فرهنگی در کشور تبدیل شدیم. همان سال علاوه بر خدمات یاد شده، به عرضه محصولات طب ایرانی اسلامی و خوراک ارگانیک نیز در سامانه Salamati.Rabi.ir اشتغال پیدا کردیم و اهداف شرکت را به سمت تبدیل شدن به عرضه کننده قوی در راستای سبک زندگی اسلامی ایرانی پیش بردیم؛ با این اوصاف خودمان هم واقفیم که هنوز راه زیادی در پیش داریم تا به یک فروشگاه سبک زندگی تراز انقلاب اسلامی تبدیل شویم.

باید اشاره کنیم که با گسترش کار روی اینترنت و رشد فروش اینترنتی، نیاز به تأمین نیروی انسانی پیدا شد. افراد زیادی در این مسیر ما را یاری کردند که از همه آن‌ها ممنونیم. با رشد کار و اضافه شدن تیم مدیریتی جوان، نیروهای تازه نفس و متخصص به مجموعه اضافه شدند و هرکدام مسئولیت بخشی از کار را به عهده گرفتند. این نیروهای عزیز که انصافاً جهادی و مخلصانه زحمت کشیدند باعث شدند ربیع امروز به این جایگاه برسد. در این جا لازم است حتماً از تیم فنّی سایت تشکر کنم. می‌دانم که دوست ندارند از آن‌ها نام برده شود با این حال توفیق روز افزونشان را از خداوند مسألت می‌کنم. حقیقتاً در بخش فنّی ما بسیار غنی هستیم؛ از لحاظ پلتفرم ـ چه سایت‌هایمان و چه اپلیکیشن ـ در سطح بسیار بالایی قراردارند و در راستای بهترین سایت‌های فروشگاهی بین‌المللی ارائه خدمت می‌کنیم. ما توانایی ارائه غرفه فروش در سایت به تولیدکنندگان را داریم و همچنین سیستم (Affiliate Marketing) افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی را نیز در فروشگاه‌هایمان فعال کرده‌ایم. این خدمات را به راه اندازی سیستم خیریه ربیع محبت اضافه کنید که به زودی راه اندازی می‌شود. ما همه این امکانات را مدیون شهدا می‌دانیم که اگر عنایت آن بزرگواران نبود، قطعاً این زحمات به نتیجه نمی‌رسید. تلاش ما در این سال‌ها این بوده که بتوانیم در راستای فرهنگ قدمی برداریم. مطمئن نیستیم که آیا توانسته‌ایم به این هدف برسیم یا خیر، ولی همه توانمان را گذاشته‌ایم تا در این مبارزه بزرگ و نا برابر ایستادگی کنیم. آرزوی ما رضایت حضرت ولی عصر ـ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه ـ است و امیدواریم کمِ ما را به بزرگی و کرامت خود بپذیرند. از همه مردم ایران خواهش می‌کنیم که مسأله فرهنگ را جدی بگیرند و این دغدغه مهم را به نسل‌های بعدی نیز منتقل کنند تا شاهد اعتلای هرچه بیشتر میهن و انقلاب عزیزمان باشیم.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.